هم سنجی تاثیر بهره گیری از تدبیریادیار شعر دبیر-ساخت، با فراگیری سنتی، بر یادسپاری و یادیاری خرده مهارتها ی زبان یازدهم نیمه حضوری
کد مقاله : 1061-CNF
نویسندگان
حسن سلمانی *1، منصوره جعفری2
1استاد معلم زبان آموزش وپرورش ناحیه 4 اصفهان
2استاد معلم مشاوره ناحیه 4 اصفهان
چکیده مقاله
شرایط بیرونی ، و وجود تفاوتهای فردی فراگیران، سبب می شود که معلم، با مجموعه ای گوناگون از نگرشها ، دریافتها توانمندی ها، سبکهای یادگیری، هوشبهرها، وراهبردهای شناختی وفراشناختی، روبرو شود و فراگیران ، در هنگام یادگیری ،رفتاری متفاوت از هم دیگر، بروز دهند که گاهی، با نوع یادگیری مطلب، سازگار نیست. در این پژوهش، چالش، کم توانی زبان آموزان، در یادسپاری ویادیاری خرده مهارتهای واژه آموزی، دستورزبان، و تلفظ (تکیه ونواخت)،آن هم، به خاطر عادت کردن به یادگیری مستقیم، کتاب-محور ویکنواخت کلاسها ی حضوری، ونبود شور ونشاط در کلاس که پیامد افسردگی آنها، درکلاسهای نیمه حضوری شرایط کرونایی وپسا کرونا، بود ؛ از آنجا که آموزش روش یادگیری مطلب، به دانش آموزان( فراشناخت)، در محیط آموزش پژوهش-محور«e 5 »، و آموزش راهبردهایی شناختی که بتواند، آنهار را در یادیاری ماندگارتر، یاری نماید، راه حلی کار آمد، نشان می داد، هدف، شناسایی تاثیر آموزش وبهره گیری از تدابیر یادیارنوآورانه ی دبیر-ساخت، بر فراگیری، یادسپاری ویادیاری خرده مهارتها، بود. گردآوری داده ها به شکل چند-سویه-سازی انجام، و بابهره گیری از مشاهدات کلاسی، یاداشتهای روزانه وهفتگی دبیر، نتایج آزمونهای مستمر هفتگی ،دوهفته ای وماهانه ، نظر سنجی های ماهانه از دانش آموزان ، و مشاهدات توسط همکاران، مصاحبه با فراگیران، اولیای آنها و همکاران دردو دبیرستان ، از مساله ی پیش آمده ، راستی آزمایی شد ؛ پس از مطالعه ی پیشینه ی پژوهش، واکاوی داده ها انجام گرفت و نشان دادکه ، آموزش وبهره گیری از راهبرد تدابیر یادیار، به ویژه شگرد نوآورانه ی شعر دبیر-ساخت وسرواژه سازی، نسبت به راهبرد تکرار وتمرین بیشتر، نه تنها، دربهبود یادسپاری ویادیاری سه خرده مهارت ، بلکه در انگیزش بخشی وجذب زبان آموزان، به همیاری در فرآیند یاددهی-یادگیری ورویکرد مثبت خانواده هایشان نیز، نقشی بسزا، بایسته ، پایسته وشایسته برجای گذاشته است.
کلیدواژه ها
تدبیریادیار، خرده مهارتها، شعر دبیرساخت، زبان آموزی، کلاس نیمه حضوری
وضعیت: چکیده برای ارائه پذیرفته شده است